Un dels principals inconvenients
a l’hora d’aconseguir un major interès en el desenvolupament històric de la filosofia és que sovint no
s’arriba a treballar la filosofia del s. XX. Les urgències derivades d’un
temari atapeït amb un temps molt limitat i els autors seleccionats per a les
PAU, que no van més enllà del final del s. XIX, determinen en bona part aquesta
circumstància. Així, dissortadament la majoria d’alumnes poden acabar segon de
Batxillerat sense haver sentit parlar, per exemple, de Foucault, Kuhn, Sartre o
Wittgenstein, ni de la fenomenologia, el neopositivisme, l’hermenèutica o
l’estructuralisme.
És com no llegir els darrers
capítols d’una novel·la inacabada a la qual el lector ha d’aportar les
respostes finals. Perquè, si l’objectiu últim de l’ensenyament de filosofia és
aconseguir unes eines per poder pensar la vida de manera autònoma, ¿quin sentit
té no comptar amb els plantejaments més propers en el temps que poden ajudar a
pensar millor?
En part, el curs de primer de
Batxillerat permet cobrir parcialment d’aquest forat, ja que el caràcter
temàtic del programa fa possible apropar-se a pensadors contemporanis. Difícilment, per
exemple, es pot parlar de filosofia de
la ciència sense referir-se a Popper o treballar el tema de la justícia sense explicar
les aportacions de Rawls. Per això, els alumnes de 2n haureu de fer un feed
back per a recuperar i integrar aspectes que han quedat dipositats al traster
de la memòria i els de 1r desar aquests continguts de forma organitzada.
A més i amb la intenció d’animar
a (re)descobrir alguns filòsofs del s. XX, trobareu una nova pàgina secundària
amb vídeos on podreu veure’ls i escoltar-los en viu. El primer, és una curta
intervenció de B. Russell, pare de la lògica matemàtica i actiu defensor del
pacifisme, en un segle presidit per dues guerres mundials.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada