Existeix certa tendència a identificar emotivisme i
utilitarisme que pot fer caure en el parany de no veure les nombroses
diferències entre el plantejament de Hume i el de Bentham i Mill. És cert, que
la justificació del principi d’utilitat és emotivista i, en aquest punt, que l’origen
de la valoració moral és el que ens agrada, el que no ens fa patir, la
felicitat, aquesta identificació està plenament fonamentada.
Però costa entendre bé les diferències. En aquesta ocasió és
confirma el que dèiem fa pocs dies aquí mateix, el coneixement de la filosofia
del s. XX i la perspectiva que ens ofereix permeten veure-les amb més claredat.
Hume també té una gran influència en algunes concepcions morals de la filosofia
analítica. En especial en l’intuïcionisme de G. E. Moore (1873-1958) i el
(neo)emotivisme de L. Wittgenstein.
Moore, a Principia Ethica,
fórmula una crítica a totes les ètiques cognoscitivistes, entre les que cal
incloure l’utilitarisme, perquè cauen en la fal·làcia naturalista, que
consisteix en tractar els judicis de valor com si fossin de fet (reducció del
que HAURIA DE SER al que ÉS). Aquesta tesi, sense arribar a utilitzar el
concepte de Moore, constitueix l’eix argumental de l’Apèndix de la Investigació sobre els principis de la moral.
L’utilitarisme, més el de Bentham que el de Mill, pretén fer de l’ètica una
ciència de la felicitat i cau de ple en aquesta argumentació fal·laç.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada