En general, Nietzsche
és un pensador atractiu pels estudiants de batxillerat, però els seus textos
poden resultar difícils sobretot si es treballen des d’una perspectiva,
diguem-ne, cartesiana. La majoria de lectures de filosofia s’han de treballar metòdicament i és
recomanable fer-ho així, és a dir, per entendre-les s’ha d’arribar a l’evidència
i el camí són l’anàlisi i la síntesi. Els textos de Nietzsche s’han d’afrontar
des d’un punt de vista diferent, de forma intuïtiva i no racional (en una
entrada anterior ja parlàvem d’aquesta oposició que estableix al final de Sobre
veritat i mentira en sentit extramoral).
Llegir Nietzsche és deixar-se arrossegar
per les seves paraules i entendre que no són més que metàfores, susceptibles de
múltiples interpretacions, sovint contradictòries. Igual que una mateixa peça
musical ens pot transmetre unes sensacions i imatges divergents i l’audició és una experiència única i
individual, la lectura dels seus textos també ho ha de ser. En aquest sentit,
podíem dir que Nietzsche és un filòsof musical.
Des dels seus principis, la
música sempre va ser un element important per la filosofia de Nietzsche, que inicialment veia en l'opera de Wagner una recuperació de l'esperit dionisíac, de
l'afirmació de la vida, que la filosofia grega, Plató, va arraconar. També els
seus textos han estat font d’inspiració de peces musicals. F. J. Strauss va
composar el poema simfònic Also sprach Zaratustra inspirant-se en l'obra més
original i determinant de Nietzsche i en les seves idees sobre el superhome.
Més tard, S. Kubrick va utilitzar aquesta peça musical a l'inici del seu film
2001, A space odyssey, quan es produeix el pas del simi al humà, una referència
directa al primer discurs de Zaratustra.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada