dimecres, 11 de juny del 2014

PREPARACIÓ PAU (i V)

En la recta final no convé capficar-se en estudiar detalls, ni fixar-se més en el que no sabem que en el que sabem. El més important és afrontar la prova amb confiança i tranquil·litat, ja que el resultat no depèn del que s’estudiï el darrer dia, sinó d’un procés que es va iniciar fa molts mesos i que només s’ha d’acabar de confirmar. Màxim un repàs molt general. Per facilitar-lo, un quadre general de temes i concepcions dels principals autors, us pot resultar molt útil.
https://drive.google.com/file/d/0B4C5mySEoeRKaVB1c2FRYldfdTg/edit?usp=sharing
A part, hi ha una qüestió que no em quedaria gens tranquil si no la comento: des de que van canviar, en la selecció de textos, les Meditacions III i IV per la V i la VI, encara no ha sortit mai un text de la V, encara no ha sortit mai l’argument ontològic que Descartes utilitza per provar de nou l’existència de Déu, i així refutar l’hipòtesi del geni maligne. Com habitualment la filosofia medieval passa ràpidament pel temari, i davant la possibilitat de una pregunta de comparació imprevista i complicada, com quan van demanar comparar l’escepticisme cartesià amb un altre escepticisme, no estarà de més recordar algun aspecte en relació a les demostracions de l’existència de Déu.

En la filosofia medieval trobem dues classes de proves: les a priori, de la tradició platònica i racionalista representada per S. Anselm, que Descartes recupera en la V Meditació; les a posteriori, de la tradició aristotèlica i tomista com la que parteix de l’existència del moviment per provar l’existència d’un Primer Motor Immòbil. Aquest era un punt que ha quedat fora del quadre general i no m’agradaria que es trobés a faltar. És una forma d’intentar que la sort us sigui favorable.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada