Durant el curs ja heu disposat d’alguns materials per poder
repassar l’itinerari de les lectures seleccionades per a la prova. En el cas de
Descartes, una guia de lectura completa de les Meditacions metafísiques (MM)
amb indicacions del contingut de cada paràgraf. Cal tenir en compte que en
aquesta obra Descartes desenvolupa el sistema metafísic exposat de forma més
comprimida en el Discurs del mètode i, per tant, no podem oblidar que les MM obvien
dos aspectes fonamentals de l’itinerari cartesià: la crítica a l’aristotelisme
tomista que dominava l’educació rebuda i la formulació del mètode. Dos aspectes
sense els quals no és possible entendre correctament ni justificar les tesis
bàsiques de les MM (el dubte, el cogito, la ment, Déu, els cossos i el
dualisme).
Però, parlant de les etapes que marquen el camí de les MM, ja hem comentat en alguna ocasió que els llibres de text i altres materials acostumen exposar la filosofia de Descartes seguint l’itinerari del Discurs del mètode. Aleshores, pot no quedar gens clar el per què en les MM (II), després del cogito i la primera veritat, apareix el fragment dedicat a explicar el coneixement de les qualitats dels cossos, el del tros de cera.
En aquesta part, Descartes, després de conèixer amb
evidència que és una cosa (substància) que pensa, encara no sap si existeix el
seu cos ni cap altra cosa al món, i això se li fa estrany. Ja que abans tenia l’opinió que era més
difícil conèixer la ment que el cos, perquè l’aristotelisme dominant establia que
el coneixement començava amb els sentits. I li costa abandonar aquesta opinió.
Aleshores, intentarà explicar-se per què és més fàcil conèixer la ment que el
cos i ho farà examinant si el
coneixement dels cossos és resultat d’una inspecció de la ment o dels sentits.
Aprofitant la distinció entre qualitats objectives i subjectives establerta per
Galileu, Descartes considera que les objectives (l’extensió) les coneix amb la
ment i les subjectives (el color) pels sentits i les úniques que es corresponen
amb la realitat de l’objecte són les primeres. Per tant, si el coneixement dels
cossos és resultat de l’activitat de la ment, pot entendre per què és més fàcil
que la ment tingui coneixement d’ella mateixa que no pas del cos.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada