divendres, 14 de juny del 2013

UNA CONCEPCIÓ UTÒPICA DE LA JUSTÍCIA ?

En el plantejament utòpic, tant el de T. More com el de la seva font d’inspiració, Plató, gira al voltant de la tensió entre el és (la realitat política de cada un d’ells) i el que hauria de ser (l’alternativa utòpica). Aquest aspecte del pensament utòpic com l’expressió d’una crítica al sistema polític i social vigent  ja el vam plantejar en part fa un any en una entrada sobre la relació entre utopia i justícia. L’estructura mateixa de l’escrit de T. More, amb dues parts ben diferenciades reforça aquesta visió: la primera part, descriu la situació social a l’Anglaterra de principis del s. XVI; la segona, presenta com alternativa el sistema sociopolític d’una illa imaginària, Utopia, on la desigualtat i la misèria no existeixen.

Però hi ha una altra qüestió important en relació a aquesta tensió, perquè l’alternativa utòpica sempre està lligada a una visió de la política supeditada a l’ètica, que acostuma a anomenar-se idealisme polític en oposició a un realisme polític, que en l’època de T. More, estaria representat pel plantejament de la filosofia política de N. Maquiavel. L’idealista, com el Quixot, vol que la realitat s’adapti als seus desitjos, a les seves idees; el realista, com Sancho Panza, adapta les seves idees a la realitat. La majoria d’utopies pequen d’un excés d’optimisme, son somnis d’una societat presidida per l’harmonia i l’ajuda mútua somiats despert.

El pensament utòpic és precisament la màxima expressió d’aquest idealisme, es critica la realitat existent perquè és injusta a compte d’una realitat imaginària que es correspondria amb un ideal moral de caràcter social: la igualtat. En aquest sentit, els crítics de la concepció de la justícia de Rawls la consideren sovint utòpica, potser no té la visió de la bondat natural de l’ésser humà rousseauniana que serveix per justificar utopies anarquistes, però la seva idea de la posició original i del vel de la ignorància sembla tant irreal com l’illa de More o la societat comunista de Marx sense classes socials ni opressió política.

A més, les crítiques a les concepcions igualitaristes de la justícia consideren que la igualtat és un valor que sovint xoca amb el de la llibertat. Sempre parteixen d’un concepció liberal pura, on el valor de la llibertat està sempre per sobre del de la igualtat; com en el que diu Nozick en la seva controvèrsia amb Rawls: no pot ser just que una persona tingui que renunciar a part del seus drets (sobretot el de propietat), de la seva llibertat, en contra de la seva voluntat. Però, aleshores, aquesta concepció de la justícia neoliberal perd la seva dimensió ètica i es pot convertir en una pura gestió del egoisme, la competència i la llei del més fort. Rawls, que no té res de comunista, amb la seva teoria de la justícia intenta aconseguir el difícil equilibri entre llibertat i igualtat.

2 comentaris:

  1. A la pàgina PROVES he penjat un arxiu amb una prova antiga de millorar nota i un altre amb tres textos de proves antigues de recuperació (un per cada avaluació). Penseu que sempre, d'un curs a un altre, poden haver canviat alguns dels materials treballats a classe, però no deixen de ser un bon exemple del que podeu trobar demà.

    ResponElimina
  2. En resposta a la pregunta del Sergi al Xat
    Els principis de Rawls estan en la línia de Mill i Kant perquè segueix la mateixa concepció que es podia identificar amb el principi evangèlic d’estimar al proïsme com a un mateix, en la qual vèiem que aquestes dues concepcions ètiques contraposades coincidien. La teoria de Rawls demana que ens posem en el lloc dels més desafavorits, com l’utilitarisme de Mill i el deontologisme kantià.
    També hi ha un altre aspecte important: segons l’autor del text, la teoria de Rawls, amb la combinació dels dos principis aconsegueix la conciliació entre Kant i Mill. En el text, “Las teorías morales”, J. Sàdaba ja apuntava en aquesta direcció, la de cercar una síntesi entre deontologisme i utilitarisme, i comentava precisament que Rawls ho havia intentat. Per un costat (Principi de les llibertats bàsiques iguals), hi ha uns principis, com planteja Kant, però aquests s’han de flexibilitzar en funció de les conseqüències, tal i com diu Mill (Principis d’igualtat d’oportunitats i de la diferència).

    ResponElimina