dimecres, 5 de juny del 2013

PREPARACIÓ PAU: EL PODER POLÍTIC SEGONS LOCKE

Una de les novetats de la prova PAU 2012-13 és la rellevància que pren la filosofia política amb la inclusió de textos del Segon tractat sobre el govern civil de J. Locke.  Aquesta obra era una justificació de la primera revolució liberal, que va instaurar una monarquia parlamentària amb una divisió de poders que eliminava la possibilitat d’un poder absolut monàrquic i una declaració de drets.

Així, els objectius de Locke en aquesta obra eren: establir l’existència d’uns drets naturals, com el dret de propietat; defensar una concepció del poder polític basada en el consentiment dels governats en la mesura que els seus drets estan garantits; i, finalment, justificar el dret de rebel·lió quan aquests no són respectats i el principi de la divisió de poders  per evitar la tirania. Per acomplir aquests objectius, Locke parteix de la tradició contractualista que Hobbes havia utilitzat per justificar la monarquia absolutista, segons la qual l’origen del poder polític és una pacte entre individus per sortir d’un estat de naturalesa. Un estat natural que Hobbes considera un estat de guerra i que li serveix de fonament per edificar la seva defensa d’un poder absolut. Per això al Segon tractat sobre el govern civil Locke dedica un capítol a l’estat de guerra i a criticar la seva identificació amb l’estat natural, ja que és una situació que tant es pot trobar en estat de naturalesa com en societats organitzades políticament, com quan un rei utilitza la violència i la coacció en contra dels seus súbdits i no respecta els seus drets.

Però la veritable intenció de Locke en la seva descripció de l’estat de naturalesa serà mostrar que el contracte social només exigeix renunciar a alguns aspectes de la llibertat natural en favor del poder polític, aquells que siguin necessaris per protegir els drets, és a dir, la llibertat, ja no natural sinó social: el dret a interpretar la llei natural i els drets establerts per ella, que serà l’origen del poder legislatiu, i el dret a defensar-se de les violacions a aquesta llei, que serà l’origen del poder executiu. Per això, Locke defineix el poder polític com aquell poder que els individus tenien en estat de naturalesa i que han transferit a la societat per la protecció de la seva vida, la seva llibertat i les seves propietats.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada