Descartes, després de formular les regles del
mètode, expressa la creença optimista en la seva universalitat i en la seva
capacitat de resoldre qualsevol qüestió que hom es plantegi. Aquesta tesi va
acompanyada de la referència indirecta al més essencial del mètode que
garanteix aquesta possibilitat il·limitada del coneixement humà: la primera
regla, de l’evidència, està expressada per “ens abstinguem d'acceptar-ne cap
per vertadera sense ser-ho” ; la segona i la tercera en el mot “deduir”, ja que
la deducció inclou l’anàlisi i la síntesi.
La formulació d’un mètode independent de
l’experiència i inspirat en les ciències formals (i això és racionalisme)
permet a Descartes i a la majoria de racionalistes (i en això hi ha un clar
antecedent en el racionalisme de caràcter platònic) mantenir l’esperança de
poder resoldre les més importants qüestions que s’ha plantejat conèixer la ment
humana, és a dir, en el context de la societat i el saber del s. XVII i XVIII,
dels principals temes metafísics: Déu, la realitat, l’anima...
Les limitacions d’aquest mètode fora del seu
propi àmbit, expressades pels empiristes i, gràcies a la influència de Hume,
també per Kant, són les que obren les portes del escepticisme en aquests
territoris metafísics i ens ajuden a explicar l’entronització del mètode
científic experimental per part dels corrents positivistes i neoempiristes dels
segles XIX i XX, començant per Mill i acabant per Carnap. El coneixement humà
de la realitat queda reduït a les dades de l’experiència o com diria Hume a les
impressions.
En el fons, la polèmica racionalisme-empirisme
dels segles XVII i XVIII (diapositiva 5) és l’expressió del procés de
constitució de la nova ciència moderna (de Copèrnic a Newton) i de la seva
definitiva victòria sobre la ciència clàssica, impregnada d’aristotelisme i
sotmesa jeràrquicament a la filosofia primera. I per això, també va molt més
lluny i ocupa un lloc molt més important que les reflexions sobre aquesta
qüestió en la filosofia antiga (diapositiva 4).
(continuarà)
(continuarà)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada