Per començar,
comentar una mica la presentació de repàs del bloc temàtic realitat-coneixement.
L'objectiu d’aquesta presentació, és donar una visió de conjunt dels grans
problemes que s'ha plantejat la filosofia teòrica i la posició dels principals
autors (els de PAU i altres) sobre cada qüestió. A la vegada que cal repassar
les doctrines, tesis i conceptes d'aquests autors, es posen en relació per
facilitar la seva comparació, i també una millor comprensió. Molt recomanable
un repàs als apunts de 1r i les gnoseologies de Descartes, Hume, Plató i, també
Aristòtil i Kant (i Locke, i Pascal...).
La qüestió de la possibilitat i els límits del coneixement, diapositives 2
i 3, estableix una clara línia de demarcació entre els dogmatismes, clarament
relacionats amb el racionalisme de Plató, passant per Parmènides, a Descartes i
Leibniz, i els plantejaments antidogmàtics, des del relativisme dels sofistes a
l'escepticisme antic, des del criticisme de Kant a l'escepticisme metafísic de
Hume (en tots els casos l'experiència és important, encara que Kant no és
empirista). En alguns racionalistes però, com Pascal, hi ha una certa reflexió
sobre els límits del coneixement racional.
Cal relacionar la qüestió, per tant, amb l'oposició entre racionalisme i
empirisme, sobretot de la filosofia moderna, és a dir, amb Descartes
(racionalista i dogmàtic) i Hume (empirista i escèptic) i també amb la
posterior síntesi kantiana. De fet el plantejament de la problemàtica és
clarament kantià: fixeu-vos en el guió del tema de teoria del coneixement de
1r, tots els problemes queden tancats (que no vol dir solucionats, sinó més
aviat reformulats) per Kant.
Dos conceptes clau per concretar el tema dels límits del coneixement, en el
triangle Descartes-Hume-Kant, són el de substància i de causalitat. En relació
a la possible justificació (pregunta 3) de la tesi dogmàtica en Descartes o de
la tesi escèptica en Hume, sempre cal organitzar-la al voltant del seu punt de
vista sobre l'origen del coneixement, racionalisme i empirisme respectivament.
(continuarà)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada