dijous, 26 d’abril del 2018

UN PENSAMENT FÈRTIL

En La genealogia de la moral, Nietzsche concreta en la revolució francesa un moment decisiu en el domini de Judea, símbol de la moral dels febles, com un triomf casi definitiu sobre la moral dels forts, simbolitzada per Roma. El domini del ramat, de la majoria, sobre els que no poden ni volen passar desapercebuts, la minoria. Però, la figura de Napoleó marca un contrapunt en aquest esdeveniment, al considerar-lo una nova encarnació dels valors aristocràtics, una síntesi entre ésser inhumà i superhome. 

Una vegada més trobem el doble perfil del pensament de Nietzsche, allò que el fa a la vegada atractiu i repulsiu. Per un costat, l’afirmació de la vida a partir de la idea del etern retorn enfront de la renuncia i l’autonegació. Per l’altre, la crueltat i la inhumanitat que ens pot trametre un personatge com Napoleó o, metafòricament, les aus de rapinya quan es cruspeixen un anyell tendret.

Probablement, aquest és el fet que fa que les paraules de Nietzsche siguin un terreny molt fèrtil per aprendre a pensar de forma autònoma i crítica.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada